Kosten webteksten laten schrijven
Een goede tekst is goud waard! Iedereen kan schrijven, maar NIET iedereen kan goede webteksten schrijven.
Indicatieve kosten
Een domeinnaam die eindigt op .nl kost gemiddeld 8 euro per jaar. Voor een .com domeinnaam betaalt u gemiddeld 12 euro per jaar.
Goede partijen voor het registreren van uw domeinnaam zijn bijvoorbeeeld Transip en Versio.
Een geschikte tekstschrijver vinden
Waar let je op en wat is belangrijk?
Het schrijven van webteksten is vaak een van de factoren waar door website eigenaren flink op bespaard wordt: zij schrijven hun teksten zelf en bespren daarmee de vaak flinke kosten voor het inhuren van een tekstschrijver.
Op de korte termijn bespaart men, maar op de lange termijn, valt die keuze vaak veel duurder uit! Schrijven voor het web is namelijk iets compleet anders dan het scrhijven van een brief of een boek. Het vert inzicht in de wijze waarop mensen webteksten benaderen, opnemen en verwerken….en om dat inzicht te verwerven, is kennis en ervaring nodig.
Heb je geen ervaring met het schrijven van webteksten, laat dan het schrijven van de belangrijkste teksten voor je website over aan een specialist!
Zelf je webteksten schrijven?
Webteksten schrijven, vergt andere competenties dan bijvoorbeeld het schrijven van een roman.
Wat voor tekstschrijver heb je nodig?
Copywriter, content writer, SEO-schrijvers
Een copywriter schrijft teksten vanuit een commercieel uitgangspunt. Deze teksten zijn erop gericht mensen tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld een product verkopen, een offerte aanvragen, een enquête invullen of iets te downloaden.
Een tekstschrijver schrijft teksten zonder commercieel uitgangspunt en wil vooral de lezer informeren. Hij of zij hanteert tijdens het schrijven de taalregels wat strakker dan bijvoorbeeld een copywriter.
Een SEO-schrijver kan zowel een copy-als tekstschrijver zijn, maar is altijd gespecialiseerd in het schrijven van teksten die door zoekmachines opgepikt worden. Geoptimaliseerde webteksten schrijven, is een extra vaardigheid die zowel door copywriters als content writers beheerst kan worden
Goede teksten zijn goud waard!
Iedereen kan schrijven, maar NIET iedereen kan schrijven voor het web
Wat voor soort teksten komen er op mijn website?
Verkoop je geen producten en is het doel van je website vooral het aanbieden van informatie, dan zullen de teksten niet commercieel zijn en dus geschreven door een content writer.
Bied je producten of diensten aan, dan zullen de teksten op je website doorgaans wisselend doel hebben: informatief én commercieel. In dat geval doe je er verstandig aan te zoeken naar een goede copywriter.
Wat is dan precies een SEO-schrijver?
SEO-schrijvers hebben specifieke kennis en vaardigheden over de wijze waarop webteksten door zoekmachines worden geïndexeerd. Een goede SEO-schrijver zal bijvoorbeeld een zoekwoordonderzoek verrichten, voordat hij aan het schrijven van uw tekst begint.
Door uitgebreide analyse, gebruik van keywords, gerelateerde keywords, kopteksten en titels kan de SEO-schrijver ervoor zorgen dat uw webteksten een hogere waardering krijgen van zoekmachines, waardoor uw webpagina’s eerder worden gevonden dan bijvoorbeeld de webpagina’s van concurrenten.
Wanneer een copy-, content of SEO-schrijver huren?
U huurt een copywriter in wanneer u wilt dat de teksten op uw website de bezoeker moet overhalen of aanzetten tot het kopen van producten of diensten.
U huurt een content writer in, wanneer u teksten op een goede, beknopte wijze wilt aanbieden aan uw bezoekers.
U huurt een SEO-schrijver in, wanneer u wilt dat uw teksten een positieve invloed hebben op de vindbaarheid van uw webpagina’s en website.
Conclusie….. de beste optie is het inhuren van een copywriter die SEO-teksten kan schrijven. Hij of zij heeft namelijk alle kennis en vaardigheden in huis.
De duurste optie…
Een copywriter gespecialiseerd in SEO-teksten, lijkt in eerste instantie de beste keuze, maar is tevens ook de minst voordelige.
Copywriters met SEO-vaardigheden, rekenen doorgaans flinke tarieven. Dat is logisch, want naast het schrijven van de teksten, voeren zij tevens een zoekwoordenonderzoek uit.
Wie op zoek is naar een copywriter met SEO-vaardigheden doet er verstandig aan met name offertes aan te vragen bij verschillende tekstbureau’s en niet bij freelancers.
Een tekstbureau heeft immers de mogelijkheid verschillende taken te verdelen onder meerdere werknemers, waardoor tarieven laag gehouden kunnen worden.
TIP - Uw eigen naam als domeinnaam!
Een Instagram, LinkedIn of Facebook pagina is leuk, maar nooit 100% van jezelf. Een eigen website is en blijft altijd van jou. En daar kun je mee doen (of laten) wat je maar wilt!
Zichtbaar online begint met een eigen site op je eigen naam!
Wat kost een goede tekstschrijver?
Uurtarief, prijs per woord of projectprijs
Prijzen die worden gehanteerd, lopen nogal uiteen en worden op verschillende manieren berekend. Er zijn schrijvers die hun prijs baseren op het aantal woorden dat gewenst is en er zijn schrijvers die een uurtarief berekenen. Ook kan het voorkomen dat men voor een bepaalde opdracht een projectprijs afspreekt.
Bij het bepalen van de tarieven, zal een schrijver zeker zijn of haar ervaring, portfolio en expertise laten meewegen.
Zo zal een ervaren copywriter met SEO-expertise een hoger tarief berekenen dan bijvoorbeeld een contentwriter zonder SEO-expertise. Beginnende schrijvers zullen daarentgene lagere tarieven hanteren, dan schrijvers met ervaring en een flink portfolio.
Tip: laat belangrijke content door een professional schrijven
Besparen op uw webteksten, huur dan een profesional in voor de belangrijkste pagina’s van uw website en schrijf de overige teksten zelf.
Tarief per woord
Schrijvers die per woord het tarief berekenen, zijn meestaln geen doorgewinterde SEO-writers, maar contentwriters.
Ze schrijven teksten aan de lopende band en houden vrijwel geen rekening met de vindbaarheid van de tekst in zoekmachines.
Uurtarief
Uurtarieven worden meestal gehanteerd door mensen die uitsluitend met het schrijven van teksten hun brood verdienen.
Velen hebben zich gespecifliseerd in het schrijven van SEO-teksten en het tarief wordt vaak bepaald op basis van ervaring en portfolio.
Prijs per project
Projectprijzen gelden vaak voor complete websites of brochures en worden vaak door tekstbureau’s en de meer ervaren freelance tekstschrijvers gehanteerd.
Zij kunnen goed inschatten hoeveel tekst nodig is en maken glasheldere afspraken.
Indicatieve tarieven freelance tekstschrijvers
Hieronder een indicatie van tarieven die door schrijvers gehanteerd worden. In de praktijk worden tarieven bepaald op basis van de ervaring en expertise die een schrijver in huis heeft.
Startende schrijver | Kundige schrijver | Ervaren schrijver | Gespecialiseerde schrijver | |
---|---|---|---|---|
Woordtarief | € 0,01 - € 0,07 p.w. | € 0,07 - € 0,15 p.w. | € 0,15 - € 0,25 p.w. | > € 0,25 p.w. |
Uurtarief | n.v.t.* | € 30,- / € 50,- p.u. | € 50,- / € 80,- p.u. | > € 80,- p.u. |