Wat kosten foto’s & afbeeldingen?
Indicatieve kosten
Foto’s kun je zelf maken, kopen of gratis downloaden via verschillende websites, bijvoorbeeld pexels.com
Wie afbeeldingen aanschaft houdt er rekening mee dat hier jaarlijks terugkerende kosten mee zijn gemoeid.
Afbeeldingen en illustraties kunnen essentieel zijn voor het succes van je website
Beleving, verduidelijking & effectiviteit
Een foto zegt soms meer dan duizend woorden, die uitdrukking kent u waarschijnlijk wel. Voor websites is dat een bewezen feit!
Mensen zijn op de eerste plaats visueel ingesteld. In fracties van seconden bepalen zij wat hun interesse heeft en wat niet. Zo ook bij het bezoeken van uw website.
Een pakkende foto of duidelijke illustratie kan een bezoeker doen besluiten de tekst bij de afbeelding toch even te lezen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat artikelen zonder bijgevoegde afbeeldingen tot 40% minder gelezen worden, dan artikelen waarbij een pakkende afbeelding is geplaatst
Weet u het nog?
Op jonge leeftijd leerden we al dat afbeeldingen ons iets vertellen over de tekst. Een pakkende foto zal iedereen nieuwsgerig maken.
Waar haal je foto’s en afbeeldingen voor je website vandaan?
Zelf maken, stockphoto’s, Google images
U kunt er natuurlijk voor kiezen de foto’s die u nodig heeft, zelf te maken. Dat vereist wat tijdsinvestering, maar u bespaart dan wel op de kosten voor het kopen van afbeeldingen. U kunt bijvoorbeeld foto’s van uw werkplek gebruiken. Heeft u een webshop, dan kunt u afbeeldingen van uw fysieke winkel plaatsen, indien die uiteraard bestaat.
TIP 1: ontwikkel eerst uw website en maak daarna pas de foto’s. U weet dan immers precies wat voor foto’s u op de verschillende pagina’s nodig heeft.
Is het voor u niet mogelijk zelf foto’s te maken, dan kunt u ervoor kiezen professionele stock photo’s te kopen of op zoek te gaan naar gratis foto’s.
Een blik op uw werkplek
Heeft u naast uw webwinkel ook een fysieke winkel, vergeet dan zeker niet om dat op uw website duidelijk in beeld te brengen.
Wat zijn stockfoto’s?
Stockfoto’s zijn foto’s die uit voorraad'(stock) verkocht worden en waarbij de fotograaf van de foto’s voor elk gebruikte stockfoto een vergoeding ontvangt.
Aan het gebruik van stockfoto’s kleven voor- en nadelen. Een van de grootste nadelen van stockfoto’s is de diversiteit aan licenties die worden aangeboden. U koopt namelijk niet de foto’s die u gebruikt, maar een licentie om de foto’s te mogen gebruiken.
Wat voor licenties bestaan er?
Aanbieders van stockfoto’s creeren eigen licenties voor het gebruik van de door hen aangeboden afbeeldingen. Het is daarom lastig iets te zeggen over de inhoud van die licenties. Er is echteer 1 licentie die overal hetzelfde is en voor u ook het meest aantrekkelijk: de Creative Commons licentie.
Afbeeldingen die onder de Creative Commons vallen, mogen door u (onder voorwaarden) gratis worden gebruikt. Lees hier meer over de Creative Commons licentie
Voorwaarden goed lezen
Besluit u stockfoto’s te gebruiken voor uw website, zorg er dan voor dat u weet onder welke licentievoorwaarden u met de aanbieder van stockfoto’s in zee gaat. Vraag uzelf onder andere het volgende af:
- Betaal ik eenmalig, per maand of per jaar?
- Mag ik de foto’s ook gebruiken in reclamemateriaal?
- Mag ik de foto’s bewerken?
Ik wil gewoon gratis foto’s gebruiken!
Dat kan ook! U heeft dan vaak wat minder keuze en het duurt misschien wat langer voor u de perfecte foto heeft gevonden, maar u bespaart uzelf daarmee op termen wel honderden of zelfs duizenden euro’s!
Een drietal websites die u kunt gebruiken om gratis foto’s te vinden zijn:
TIP – Gebruik geen foto’s van lege ruimten
Een veelgemaakte fout (zelfs door professionals) is het maken of gebruiken van foto’s van lege ruimten. Maak je een foto van de bedrijfsvloer, zorg dan dat er mensen werken, een foto van een winkel? Zorg er dan voor dat er op de foto personeel en klanten te zien zijn.
Waar op letten bij het verwerken van foto’s en afbeeldingen op mijn website?
Afmetingen, volume, kleuren, relatie met de tekst
Een goed verwerkte foto of afbeelding is klein van volume, groot genoeg voor weergave op verschillende schermen en past qua kleurstelling bij de lay-out van de website. Belangrijk is natuurlijk dat de afbeelding gerelateerd is aan de content.
Een afbeelding die niet gerelateerd is aan de tekst, zal een omgekeerde werking hebben op de lezer. Hij of zij verwacht content op basis van de afbeelding en wanneer dit niet het geval blijkt te zijn, zal de lezer in veel gevallen direct afhaken.
Gratis foto's downloaden
Er zijn tientallen websites waar u gratis foto’s voor uw website kunt downloaden.
Klein volume, grote afmetingen
Foto’s die bijvoorbeeld gemaakt zijn met een smartphone, zijn gemiddeld 2 megabytes zwaar. Die zult u eerst moeten comprimmeren voordat u deze kunt gebruiken op uw website.
Dit comprimmeren kan heel eenvoudig, zonder dat de foto aan kwaliteit verliest, via bijvoorbeeld www.imagecompressor.com
Kleurstelling
Sommige foto’s passen gewoon niet bij de lay-out van uw website: ze zijn te licht, te donker, te fel of juist te grauw.
Kies foto’s uit die zowel bij de tekst als de lay-out van uw website passen.